Motyw kolejowy

Motyw kolejowy
filmy z pociągami - dworzec w filmie - pociąg jako symbol - kolejowa kinematografia

wtorek, 20 stycznia 2015

Jak rozpętałem II wojnę światową (1969)

Reż. Tadeusz Chmielewski. Już na początku tego kultowego tytułu akcja rozgrywa się na stacji kolejowej - gdzie dyżurny wypuszcza ostatni pociąg do Niemiec. Ujęcia do tych scen zostały nakręcone na kameralnej stacyjce Pilchowice Nielestno w woj. dolnośląskim, a na potrzeby filmy nosiła ona nazwę "Brzozkowo".

W jednej z kluczowych dla akcji filmu scen bohaterowie uciekają niemieckiej obstawie na stacji pełnej wagonów towarowych - jest stacja Jelenia Góra Cieplice (w momencie realizacji filmu funkcjonowała jako Cieplice Śląskie Zdrój). Warto sprostować, że w internecie można napotkać liczne kontrowersje odnośnie lokalizacji tej sceny. Na podstronie wikipedii opisującej parametry stacji kolejowej "Bielkowo" (dostęp: 11.01.2017) widniała w ciekawostkach informacja iż właśnie tę scenę realizowano w tejże miejscowości. Był to ewidentny błąd - rzeczywiście historyczna niemiecka nazwa Bielkowa, która funkcjonowała do 1945 roku to Bölkau i nazwa ta widnieje na filmowym dworcu jako element scenografii. Na tym jednak kończą się podobieństwa. Architektura dworca oraz dawny układ torowisk w Bielkowie wcale nie przypomina obiektów pojawiających się w kadrach filmu Tadeusza Chmielewskiego.

Na pewno miejscem realizacji scen nie jest również dolnośląski Bolków - bo i z tymi koncepcjami można się spotkać w rozmowach. Stacja w Bolkowie ma zupełnie inny układ, krajobraz i elementy architektury.

W bardzo ciekawym artykule (link tutaj) [dostęp 11.01.2017] na temat miejsc kręcenia tego filmu autorzy podają jeleniogórskie Cieplice (obecnie Jelenia Góra Cieplice). Po analizie zdjęć i możliwości obrotu w "streetview google maps" można jednoznacznie potwierdzić te przypuszczenia. Należy mieć na uwadze, że stacja była wielokrotnie modernizowana, część torów zdemontowano. Mimo, to krajobraz z górami w tle, łuk głównego toru oraz zdjęcia historyczne na portalu www.bazakolejowa.pl potwierdzają tę lokalizację. W filmie w oddali jest widoczna nastawnia, którą zniszczoną i zamkniętą można zobaczyć na "streetview". Jeden ze screenów zrobionych 14.07.2021 r. tutaj.

Moment wyprowadzania bydła z wagonów przez Franka Dolasa to stacja Szklarska Poręba Średnia. W roli głównej Marian Kociniak, w scenach kolejowych pamiętny Jerzy Block, dubbingowany przez Zygmunta Zintela. Sceny w których widać wejście do dworca i poczekalnię to Zgierz.

pilchowice nielestno PKP
Jerzy Block jako dyżurny ruchu na przed gmachem dworca Pilchowice Nielestno
jak rozpetałem II wojne światową
Wjazd "ostatniego" pociągu
jak rozpetalem II wojne światowa
HALT!
motyw kolejow w filmie

Stanisław Milski
Stanisław Milski - Mistrzu, co to za stacja?
motyw kolejow w filmie
Marian Kociniak
jak rozpetalem II wojne światowa
Wjazd na stację Jelenia Góra Cieplice
W tle nastawnia Jelenia Góra Cieplice
Jerzy Rogalski
Jerzy Rogalski - Wacek, przecież to nasi!
Jelenia Góra Cieplice
franek dolas jak rozpetalem
Marian Kociniak
jak rozpetalem II wojne

szklarska jak rozpetalem II wojne
Marian Kociniak jako "Franek Dolas" - Szklarska Poręba Średnia
Wiadukt w Pilchowicach
motyw kolejowy
 Motyw kolejowy
motyw pociagu

Marian Kociniak
franek w pociągu

PKP Zgierz
PKP Zgierz - od strony miasta
filmy z koleją
PKP Zgierz - poczekalnia
filmy z koleją

skok z pociągu


17 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. We wpisie zaktualizowałem informacje odnośnie "Bölkau" :)

    OdpowiedzUsuń
  3. gdzie znajduje się most kolejowy po którym przejeżdża pociąg w filmie????????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najprawdopodobniej jest to wiadukt kolejowy w Wisła Głębce. Świadczyć mogą barierki na wiadukcie, a pod wiaduktem linie telegraficzno - elektryczne, które znacząco się nie zmieniły od czasu kręcenia filmu.

      Usuń
    2. Lub też wiadukt kolejowy we Wleniu. Oba bardzo podobne i ciężko stwierdzić który i w którym miejscu stała kamera bez odwiedzin i porównania obu miejsc.

      Usuń
    3. Z racji bliskości innych plenerów to pewnie ten wiadukt: http://www.atrakcjetechniki.karr.pl/pl/strony/1072.html

      Dzięki Robert za sugestie!

      Usuń
    4. Na 100% wiadukt w Pilchowice - Potoki https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.9856/15.6536 Trzy elementy to potwierdzają. 1. Wyraźnie widać strukturę kamienną - w Wiśle beton. https://fotopolska.eu/21826,obiekt.html?map_z=16&f=517391-foto 2. Linie telefoniczne - Wisła w tamtych latach była pustynią tego typu obiektów. 3. Most w Wiśle ze względu na betonową konstrukcją jest smuklejszy - cieńsza jest górna warstwa. https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_kolejowy_w_Wi%C5%9Ble

      Usuń
  4. Mała poprawka: Szklarska Poręba średnia, to stacja gdzie Franek Dolas wyprowadzał bydło z wagonów. Wściekły Gulke w dorożce, a za nim widoczny kościółek widoczny tylko z tej stacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Stacja początkowa to jest jak pamietam "Brzozkowo" a nie Brzozówko

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnie zdjęcie pochodzi raczej z linii kolejowej Chabówka - Zakopane (scena gdzie się sturlał do Jugosławii). W tle widać Giewont :D.

    OdpowiedzUsuń
  8. taki mały błąd w filmie znalazłem - wojna zakończyła się w 1945, a w pewnym momencie jest ujęcie jak jedzie pociąg, ciągnięty przez TKt48, czyli parowóz powojenny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no chyba, że to OKz32, w sumie jak film powstawał to wszystkie były jeszcze na chodzie

      Usuń
    2. ok, mój błąd, to faktycznie była OKz-ka, widać po poręczy z boku dymnicy; znalazłem za to coś innego, mianowicie Ty2 trafiły do Polski po 1945 roku, a na filmie wyraźnie widać oznaczenie Ty2-648. Tak więc sam parowóz prawdopodobnie mógł w tamtym miejscu być, tyle, że pod oznaczeniem niemieckim

      Usuń
  9. Według mnie scena z wagonami z bydłem to stacja Andrzejów(dzisiejsza Łódź Andrzejów) choc torów i widocznej nastawni nie ma to z opowiadan wiem ze tam te sceny krecono.Po za tym na stacji Bölkau nie ma trakcji elektrycznej a w scenach pomiedzy wagonami takowa trakcja juz jest.

    OdpowiedzUsuń