Motyw kolejowy

Motyw kolejowy
filmy z pociągami - dworzec w filmie - pociąg jako symbol - kolejowa kinematografia

niedziela, 20 września 2015

Droga [serial](1973)

Reż. Sylwester Chęciński. Ciekawe sceny kolejowe pojawiają się w 2 odcinku serialu pod tytułem "Numer próbny". W fabule grupa kierowców rusza pociągiem na Podkarpacie po autobusy produkowane w Sanoku. Część zdjęć rzeczywiście została zrealizowana w tym regionie - w zimowej scenerii rozpoznać można przystanek Ustjanowa (występująca w filmie jako Rogoźnica). Na zaśnieżonym i opustoszałym peronie dyżurny ruchu daje sygnał Rd1

Scena wjazdu pociągu w perony została zrealizowana na terenie stacji Wrocław Świebodzki, który dzięki odpowiedniej scenografii (tablica) występuje w filmie jako Warszawa Wileńska. Lokalizację wrocławską potwierdza łuk toru, widoczna kładka, architektura przemysłowa oraz charakterystyczne słupy trakcyjne (nadal widnieją na 'streetview'). 

W przeciwieństwie do sceny podkarpackiej gdzie jedyną osobą wysiadającą z pociągu była postać grana przez Bolesława Płotnickiego, w scenie wrocławskiej w oczy rzuca się nadmiar statystów. Sporo osób przemieszcza się po peronie, co powoduje pewien przesyt, zwłaszcza, że niektórzy zasłaniają kamerę i gestykulację aktorów. Warto dodać, że oprócz ciekawych scen kolejowych film zawiera bardzo dobre kreacje aktorskie Wiesława Gołasa i Józefa Nalberczaka.

Wrocław Świebodzki w filmie
Wjazd pociągu w perony stacji Wrocław Świebodzki
Wiesław Gołas
Wiesław Gołas
Andrzej Wojaczek
Andrzej Wojaczek
Józef Nalberczak
Józef Nalberczak
PKP Wrocław Świebodzki
Bolesław Płotnicki
Bolesław Płotnicki
Ustjanowa
Ustjanowa
PKP Ustjanowa
PKP Ustjanowa
PKP Wrocław Świebodzki
Józef Nalberczak
Józef Nalberczak
Przebudźcie się póki jest ku temu czas...
Przebudźcie się bo za późno będzie już...
Andrzej Wojaczek
Andrzej Wojaczek
droga serial chęciński
Andrzej Gazdeczka i Eliasz Kuziemski
droga serial chęciński
Józef Nalberczak, Wiesław Gołas
przejazd kolejowy film
Autosan na przejeździe

10 komentarzy:

  1. Nienamierzony plener, to Warszawa Wileńska (w serialu widać nazwę stacji)

    OdpowiedzUsuń
  2. Do takich spostrzeżeń warto podejść z rozwagą i przeanalizować krajobraz w tle. Bardzo często bowiem w scenach kolejowych pojawiają się jako element scenografii tablice z nazwą stacji. W wielu przypadkach są to nazwy fikcyjne np. "Żabów", "Szebestów", "Żabinka Mała", "Brzozkowo", "Hasanów".

    Czasami jednak nazwa na tablicy odzwierciedla istniejące miejsce co mylnie podpowiada wykorzystaną w filmie lokalicajcę np. w produkcji "A "jeśli będzie jesień" Wrocław Główny występuje jako "Kalisz". Podobnie w filmie "Kim jest ten człowiek" gdzie Wrocław Świebodzki wystąpił jako "Warszawa Główna". W serialu "Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy" Skierniewice zagrały "Posen". Jest wiele takich przykładów w polskiej kinematografii.

    Warszawa Wileńska jest i była stacją ślepo zakończoną. Wjazd parowozu na nią wydaje się zatem mało realny. Sprawę przeanalizowania tła utrudniają przemiany w architekturze miasta, rozbudowy stacji, do których doszło prawie 50 lat od realizacji tej produkcji. W związku z powyższym uznałem ten plener jako niepotwierdzony.

    pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. PS Analizowałem to przez kilka godzin, jak większość opublikowanych na blogu plenerów - na stacji Warszawa Wileńska nie było kładki nadziemnej, która pojawia się w kadrach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. W scenie widać w tle tablicę z nazwą stacji. Słabo, ale jednak, dlatego uznałem, że może to być wiarygodna informacja. Gdyby ta stacja miała "grać" Wileńską, to owa tablica byłaby jednak wyeksponowana, a tutaj nie jest. W dodatku bohaterowie serialu w tej scenie jada do Sanoka, a więc kierunek wręcz przeciwny.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Możliwe, że inne, bliższe sceny z tablicą zostały wycięte, jak to się dzieje z wieloma ciekawymi czasami kadrami w czasie postprodukcji. Warszawę Wileńska wykluczają zdecydowanie słupy trakcyjne (innego typu) oraz łuk na peronie, a także wspomniana kładka.

    Słupy tego typu nadal stoją na 'streetview', pomaga też ta industrialna architektura w tle po prawej;)
    Zarwałem trochę noc i udało mi się znaleźć rozwiązanie tej ciekawej zagadki. Za dnia zaktualizuję wpis:)

    Dzięki za mobilizację do śledztwa;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Wrocław Świebodzki! Czyli jednak stacja czołowa. Ciekawe, czy to właśnie skłoniło scenografów do umiejscowienia tam tablicy z nazwą Warszawa Wileńska?

    OdpowiedzUsuń
  9. Trudno odgadnąć. Mogli równie dobrze dać najpopularniejszą nazwę - "Warszawa Główna", co zdarzało się często.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przejazd kolejowy z Autosanem stojącym przed zaporą to miejscowość Uherce Mineralne w Bieszczadach. Znajduje się on tuż obok skrzyżowania z Małą Pętlą Bieszczadzką. Link z Google MAPS: 49.46438908843833, 22.398275550317308.
    Autobus jest skierowany w kierunku prowadzącym do miejscowości Solina. Tył autobusu wskazuje kierunek zachodni i drogę prowadzącą do Sanoka. W odcinku widać również ujęcie z kilkoma autobusami pokonującymi właśnie ten przejazd. Natomiast autobus z kadru w ostatniej chwili zmienia kierunek i rusza Małą Pętlą Bieszczadzką na wschód. Dociera do miejscowości Ustjanowa, gdzie widać później pociąg stojący na stacji kolejowej.

    OdpowiedzUsuń