Reż. Tadeusz Chmielewski. Już na początku tego kultowego tytułu akcja rozgrywa się na stacji kolejowej - gdzie dyżurny wypuszcza ostatni pociąg do Niemiec. Ujęcia do tych scen zostały nakręcone na kameralnej stacyjce
Pilchowice Nielestno w woj. dolnośląskim
, a na potrzeby filmy nosiła ona nazwę
"Brzozkowo".
W jednej z kluczowych dla akcji filmu scen bohaterowie uciekają niemieckiej obstawie na stacji pełnej wagonów towarowych - jest stacja
Jelenia Góra Cieplice (w momencie realizacji filmu funkcjonowała jako
Cieplice Śląskie Zdrój). Warto sprostować, że w internecie można napotkać liczne kontrowersje odnośnie lokalizacji tej sceny. Na
podstronie wikipedii opisującej parametry stacji kolejowej "Bielkowo" (dostęp: 11.01.2017) widniała w ciekawostkach informacja iż właśnie tę scenę realizowano w tejże miejscowości. Był to ewidentny błąd - rzeczywiście historyczna niemiecka nazwa Bielkowa, która funkcjonowała do 1945 roku to
Bölkau i nazwa ta widnieje na filmowym dworcu jako element scenografii
.
Na tym jednak kończą się podobieństwa. Architektura dworca oraz dawny układ torowisk w
Bielkowie wcale nie przypomina obiektów pojawiających się w kadrach filmu Tadeusza Chmielewskiego.
Na pewno miejscem realizacji scen nie jest również dolnośląski
Bolków
- bo i z tymi koncepcjami można się spotkać w rozmowach. Stacja w
Bolkowie ma zupełnie inny układ, krajobraz i elementy architektury.
W bardzo ciekawym artykule (
link tutaj) [dostęp 11.01.2017] na temat
miejsc kręcenia tego filmu autorzy podają jeleniogórskie
Cieplice
(obecnie Jelenia Góra Cieplice). Po analizie zdjęć i możliwości
obrotu w "streetview google maps" można jednoznacznie potwierdzić te przypuszczenia. Należy mieć na uwadze, że stacja była
wielokrotnie modernizowana, część torów zdemontowano. Mimo, to
krajobraz z górami w tle, łuk głównego toru oraz zdjęcia historyczne
na portalu
www.bazakolejowa.pl potwierdzają tę lokalizację. W filmie w oddali jest widoczna nastawnia, którą zniszczoną i zamkniętą można zobaczyć na "streetview". Jeden ze screenów zrobionych 14.07.2021 r.
tutaj.
Moment wyprowadzania bydła z wagonów przez Franka Dolasa to stacja
Szklarska Poręba Średnia. W roli głównej
Marian Kociniak, w scenach kolejowych
pamiętny
Jerzy Block, dubbingowany przez Zygmunta Zintela. Sceny w których widać wejście do dworca i poczekalnię to
Zgierz.
 |
Jerzy Block jako dyżurny ruchu na przed gmachem dworca Pilchowice Nielestno |
 |
Wjazd "ostatniego" pociągu |
 |
HALT! |
 |
Stanisław Milski - Mistrzu, co to za stacja? |
 |
Marian Kociniak |
 |
Wjazd na stację Jelenia Góra Cieplice |
 |
W tle nastawnia Jelenia Góra Cieplice |
 |
Jerzy Rogalski - Wacek, przecież to nasi! |
 |
Jelenia Góra Cieplice |
 |
Marian Kociniak |
 |
Marian Kociniak jako "Franek Dolas" - Szklarska Poręba Średnia |
 |
Wiadukt w Pilchowicach |
 |
Motyw kolejowy |
 |
Marian Kociniak |
 |
PKP Zgierz - od strony miasta |
 |
PKP Zgierz - poczekalnia |
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńWe wpisie zaktualizowałem informacje odnośnie "Bölkau" :)
OdpowiedzUsuńgdzie znajduje się most kolejowy po którym przejeżdża pociąg w filmie????????
OdpowiedzUsuńNajprawdopodobniej jest to wiadukt kolejowy w Wisła Głębce. Świadczyć mogą barierki na wiadukcie, a pod wiaduktem linie telegraficzno - elektryczne, które znacząco się nie zmieniły od czasu kręcenia filmu.
UsuńLub też wiadukt kolejowy we Wleniu. Oba bardzo podobne i ciężko stwierdzić który i w którym miejscu stała kamera bez odwiedzin i porównania obu miejsc.
UsuńZ racji bliskości innych plenerów to pewnie ten wiadukt: http://www.atrakcjetechniki.karr.pl/pl/strony/1072.html
UsuńDzięki Robert za sugestie!
Na 100% wiadukt w Pilchowice - Potoki https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.9856/15.6536 Trzy elementy to potwierdzają. 1. Wyraźnie widać strukturę kamienną - w Wiśle beton. https://fotopolska.eu/21826,obiekt.html?map_z=16&f=517391-foto 2. Linie telefoniczne - Wisła w tamtych latach była pustynią tego typu obiektów. 3. Most w Wiśle ze względu na betonową konstrukcją jest smuklejszy - cieńsza jest górna warstwa. https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_kolejowy_w_Wi%C5%9Ble
UsuńMała poprawka: Szklarska Poręba średnia, to stacja gdzie Franek Dolas wyprowadzał bydło z wagonów. Wściekły Gulke w dorożce, a za nim widoczny kościółek widoczny tylko z tej stacji.
OdpowiedzUsuńdzięki, poprawione
OdpowiedzUsuńStacja początkowa to jest jak pamietam "Brzozkowo" a nie Brzozówko
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńdzięki, poprawione
OdpowiedzUsuńOstatnie zdjęcie pochodzi raczej z linii kolejowej Chabówka - Zakopane (scena gdzie się sturlał do Jugosławii). W tle widać Giewont :D.
OdpowiedzUsuńtaki mały błąd w filmie znalazłem - wojna zakończyła się w 1945, a w pewnym momencie jest ujęcie jak jedzie pociąg, ciągnięty przez TKt48, czyli parowóz powojenny
OdpowiedzUsuńno chyba, że to OKz32, w sumie jak film powstawał to wszystkie były jeszcze na chodzie
Usuńok, mój błąd, to faktycznie była OKz-ka, widać po poręczy z boku dymnicy; znalazłem za to coś innego, mianowicie Ty2 trafiły do Polski po 1945 roku, a na filmie wyraźnie widać oznaczenie Ty2-648. Tak więc sam parowóz prawdopodobnie mógł w tamtym miejscu być, tyle, że pod oznaczeniem niemieckim
UsuńWedług mnie scena z wagonami z bydłem to stacja Andrzejów(dzisiejsza Łódź Andrzejów) choc torów i widocznej nastawni nie ma to z opowiadan wiem ze tam te sceny krecono.Po za tym na stacji Bölkau nie ma trakcji elektrycznej a w scenach pomiedzy wagonami takowa trakcja juz jest.
OdpowiedzUsuń