Motyw kolejowy

Motyw kolejowy
filmy z pociągami - dworzec w filmie - pociąg jako symbol - kolejowa kinematografia

niedziela, 16 sierpnia 2015

Ludzie z pociągu (1961)

Reż. Kazimierz Kutz. Plenery kolejowe to stacja Kuriany (woj. podlaskie, gm. Zabłudów). W obsadzie etatowy pracownik kolei polskiej kinematografii - Jerzy Block. Aktor w podobnej roli wystąpił również w filmach: "Jak rozpętałem II wojnę światową" oraz "Kocham kino", a w filmie "Siekierezada" jako maszynista parowozu wąskotorowego.

ludzie z pociągu film
"Ludzie z pociągu" (1961) - plenery filmowe na stacji Kuriany
ludzie z pociągu film

ludzie z pociągu film
PKP Kuriany - obecnie nieistniejący budynek
polskie filmy biało czarne

Elżbieta Will
Elżbieta Will



jerzy block
Zdzisław Tobiasz, Jerzy Block

jerzy block



motyw kolejowy

Andrzej May
Andrzej May
jerzy block pociągi

filmy kolejowe

filmy kolejowe

filmy kolejowe

filmy kolejowe


Prawo jest z tym, co ma karabin...
Prawo jest z tym, co ma karabin...
Kiedyś dadzą ci karabin, każą równo stać...
Kiedyś dadzą ci karabin, każą równo stać...


Ludzie z pociągu (1961)

Ludzie z pociągu (1961)

7 komentarzy:

  1. W filmie "Ludzie z pociągu" w budynku dworca oglądamy jeszcze oryginalną nastawnię dysponującą. A przynajmniej tak mogło by się wydawać, co by oznaczało, że przebudowy okręgów nastawczych musiano dokonać na stacji pomiędzy 1961 a 1977 rokiem. Niestety po wnikliwym przyjrzeniu się zauważymy, że linki pędniowe przy dźwigniach sygnałowych są nienaprężone, co by oznaczało, że raczej są to nieczynne dźwignie sygnałowe, ale jeden fakt może zdradzać, że w ogóle ich tam przed filmem nie było, bo cztery dźwignie sygnałowe z literami A,B,C,D obok siebie to mogły by być jedynie na posterunku osłonnym. Na typowej stacji o dwóch okręgach nastawczych powinny być dźwignie np. A1,A2, B i C2 lub więcej, a gdyby to była stacja z jednym okręgiem nastawczym bez semaforów wyjazdowych, to dźwignie miały by oznaczenia: A1, A2, B1, B2 lub A1, A2, F1, F2, także wydaje się, że to wszystko jest tylko dekoracją na potrzeby filmu. To samo dotyczy również wind rogatkowych. Nie widać po nich, że są udawane, choć lekko się ruszają na podłożu, ale na tej dawnej stacji najbliższy przejazd kolejowy, jest bardzo daleko od miejsca gdzie stał onegdaj dworzec kolejowy. A zakładając, że na mniejszych stacjach Podlasia, nawet i dziś są rozjazdy ręczne, co by musiało oznaczać, że i na stacji Kuriany takie były, to raczej winda sygnałowa byłaby przy jednej z nastawni położonej przy rozjazdach. Nie miało by żadnego sensu ciągnąć pędni od rogatek do dworca położonego na środku stacji. Zresztą dyżurny ruchu Kaliński co najmniej dwa razy podaje jednocześnie sprzeczne sygnały A i C. Co ciekawe im dłużej się ten film ogląda, to zaczyna się mieć wrażenie, że w ogóle nie był on kręcony w Kurianach, gdyż z większości ujęć zewnętrznych faktycznie wynika, że jeden okręg nastawczy znajdował się w budynku dworca, ale ponieważ budynek w Kurianach stał po lewej stronie linii, to musiałby stać właśnie w pobliżu zachodniej głowicy stacji, a tymczasem kilometraż zdradza, że budynek stał raczej bliżej wschodnie głowicy stacji, choć i tak daleko od semaforów. Po za tym na filmie kilka razy z daleka widać żuraw wodny, a nie ma żadnego potwierdzenia, że na stacji Kuriany w ogóle była wieża ciśnień. Po za tym w Kurianach w pobliżu miejsca po dworcu stoi drewniana chata mieszkalna, która musiałaby choć raz przypadkiem przewinąć się w filmie, a nic takiego nie ma miejsca. Istnieje podejrzenie, że film mógł być nagrywany na nieczynnej już wówczas stacji Wnory. Sprawa jest warta dalszego badania.

    OdpowiedzUsuń
  2. W dniu 26.10.1977 o godzinie 02.50 na stacji Kuriany w czasie wyjazdu pociągu nr 77871 z toru nr 1 w kierunku stacji Żednia, nastąpiło starcie w ukresie rozjazdu nr 4 z ostatnim wagonem pociągu nr 77998 stojącym na torze nr 3. Na skutek wypadku wykoleił się jeden wagon kolei SŻD jedną osią. Przyczyną wypadku było niesprawdzenie czy droga przebiegu jest wolna przez nastawniczą nastawni wykonawczej K1 Irenę Sienkiewicz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Filmowa nastawnia z poczekalnią, oraz żurawiem wodnym była atrapą. Wybudowaną na stacji Kuriany dla potrzeb filmu "Ludzie z pociągu". Potwierdzają to mieszkańcy wymienionego wyżej domu, oraz zdjęcia zrobione podczas kręcenia ujęć do tego filmu. Atrapa nastawni z poczekalnią została wybudowana bliżej zachodniej głowicy stacji poza peronami, które już wówczas tam były. Prawdziwy budynek poczekalni stacji Kuriany załapał się na kilku kadrach tego filmu. Widać go wyraźnie w tle na zdjęciu nr. 23 (licząc id góry), tuż pod tablicą z napisem Kuriany, oraz na zdjęciu nr. 24. Film na 100%, był nagrywany na stacji Kuriany w woj. podlaskim.

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie po raz pierwszy obejrzałem film "Ludzie z Pociągu" i następnie-co zazwyczaj czynię-poszedłem na komputer, aby dowiedzieć się więcej szczegółów o filmie, aktorach i innych ciekawych faktach. Z tego właśnie powodu trafiłem w to miejsce—naprawdę, super strona, z przyjemnością obejrzałem zdjęcia.

    Również chciałbym podziękować Sławkowi za tak szczegółowe i techniczne informacje na temat tej stacji kolejowej, gdzie jakoby kręcono ten film, jak też Zenkowi za dodatkowy komentarz! Ja się tyle o ile interesuję kolejami, ale niestety, moja wiedza techniczna jest bardzo powierzchowna. Jednakże naprawdę podziwiam osoby, które się całkowicie poświęcają temu hobby i często przejmują opuszczone stacje kolejowe, trasy kolejowe wraz z szynami, wagony, lokomotywy i inne kolejowe artefakty, a następnie je mozolnie restaurują. Niektórzy nawet uzyskują „prawo jazdy” na prowadzenie pociągów i odrestaurowanymi lokomotywami wożą na kilkunastokilometrowych trasach turystów!

    Życzę dużo ciekawych wpisów i pozdrawiam!

    Jacek

    OdpowiedzUsuń