Reż. Sylwester Chęciński. Ciekawe sceny kolejowe pojawiają się w 2 odcinku serialu pod tytułem "Numer próbny". W fabule grupa kierowców rusza pociągiem na Podkarpacie po autobusy produkowane w Sanoku. Część zdjęć rzeczywiście została zrealizowana w tym regionie - w zimowej scenerii rozpoznać można przystanek Ustjanowa (występująca w filmie jako Rogoźnica). Na zaśnieżonym i opustoszałym peronie dyżurny ruchu daje sygnał Rd1.
Scena wjazdu pociągu prowadzonego przez lokomotywę Ty2 w perony została zrealizowana na terenie stacji Wrocław Świebodzki. W filmie dzięki odpowiedniej scenografii (tablica) występującej jako Warszawa Wileńska. Lokalizację wrocławską potwierdza łuk toru, widoczna kładka, architektura przemysłowa oraz charakterystyczne słupy trakcyjne (nadal widnieją na 'streetview').
W przeciwieństwie do sceny podkarpackiej gdzie jedyną osobą wysiadającą z pociągu była postać grana przez Bolesława Płotnickiego, w scenie wrocławskiej w oczy rzuca się nadmiar statystów. Sporo osób przemieszcza się po peronie, co powoduje pewien przesyt, zwłaszcza, że niektórzy zasłaniają kamerę i gestykulację aktorów. Warto dodać, że oprócz ciekawych scen kolejowych film zawiera bardzo dobre kreacje aktorskie Wiesława Gołasa i Józefa Nalberczaka.
Wjazd pociągu z Ty2 na czele w perony stacji Wrocław Świebodzki |
Wiesław Gołas |
Andrzej Wojaczek |
Józef Nalberczak |
PKP Wrocław Świebodzki |
Bolesław Płotnicki |
Ustjanowa |
PKP Ustjanowa |
PKP Wrocław Świebodzki |
Józef Nalberczak |
Przebudźcie się póki jest ku temu czas... |
Przebudźcie się bo za późno będzie już... |
Andrzej Wojaczek |
Andrzej Gazdeczka i Eliasz Kuziemski |
Józef Nalberczak, Wiesław Gołas |
Autosan na przejeździe |
Nienamierzony plener, to Warszawa Wileńska (w serialu widać nazwę stacji)
OdpowiedzUsuńDo takich spostrzeżeń warto podejść z rozwagą i przeanalizować krajobraz w tle. Bardzo często bowiem w scenach kolejowych pojawiają się jako element scenografii tablice z nazwą stacji. W wielu przypadkach są to nazwy fikcyjne np. "Żabów", "Szebestów", "Żabinka Mała", "Brzozkowo", "Hasanów".
OdpowiedzUsuńCzasami jednak nazwa na tablicy odzwierciedla istniejące miejsce co mylnie podpowiada wykorzystaną w filmie lokalicajcę np. w produkcji "A "jeśli będzie jesień" Wrocław Główny występuje jako "Kalisz". Podobnie w filmie "Kim jest ten człowiek" gdzie Wrocław Świebodzki wystąpił jako "Warszawa Główna". W serialu "Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy" Skierniewice zagrały "Posen". Jest wiele takich przykładów w polskiej kinematografii.
Warszawa Wileńska jest i była stacją ślepo zakończoną. Wjazd parowozu na nią wydaje się zatem mało realny. Sprawę przeanalizowania tła utrudniają przemiany w architekturze miasta, rozbudowy stacji, do których doszło prawie 50 lat od realizacji tej produkcji. W związku z powyższym uznałem ten plener jako niepotwierdzony.
pozdrawiam serdecznie!
PS Analizowałem to przez kilka godzin, jak większość opublikowanych na blogu plenerów - na stacji Warszawa Wileńska nie było kładki nadziemnej, która pojawia się w kadrach.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńW scenie widać w tle tablicę z nazwą stacji. Słabo, ale jednak, dlatego uznałem, że może to być wiarygodna informacja. Gdyby ta stacja miała "grać" Wileńską, to owa tablica byłaby jednak wyeksponowana, a tutaj nie jest. W dodatku bohaterowie serialu w tej scenie jada do Sanoka, a więc kierunek wręcz przeciwny.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńMożliwe, że inne, bliższe sceny z tablicą zostały wycięte, jak to się dzieje z wieloma ciekawymi czasami kadrami w czasie postprodukcji. Warszawę Wileńska wykluczają zdecydowanie słupy trakcyjne (innego typu) oraz łuk na peronie, a także wspomniana kładka.
OdpowiedzUsuńSłupy tego typu nadal stoją na 'streetview', pomaga też ta industrialna architektura w tle po prawej;)
Zarwałem trochę noc i udało mi się znaleźć rozwiązanie tej ciekawej zagadki. Za dnia zaktualizuję wpis:)
Dzięki za mobilizację do śledztwa;)
pozdrawiam
Wrocław Świebodzki! Czyli jednak stacja czołowa. Ciekawe, czy to właśnie skłoniło scenografów do umiejscowienia tam tablicy z nazwą Warszawa Wileńska?
OdpowiedzUsuńTrudno odgadnąć. Mogli równie dobrze dać najpopularniejszą nazwę - "Warszawa Główna", co zdarzało się często.
OdpowiedzUsuńPrzejazd kolejowy z Autosanem stojącym przed zaporą to miejscowość Uherce Mineralne w Bieszczadach. Znajduje się on tuż obok skrzyżowania z Małą Pętlą Bieszczadzką. Link z Google MAPS: 49.46438908843833, 22.398275550317308.
OdpowiedzUsuńAutobus jest skierowany w kierunku prowadzącym do miejscowości Solina. Tył autobusu wskazuje kierunek zachodni i drogę prowadzącą do Sanoka. W odcinku widać również ujęcie z kilkoma autobusami pokonującymi właśnie ten przejazd. Natomiast autobus z kadru w ostatniej chwili zmienia kierunek i rusza Małą Pętlą Bieszczadzką na wschód. Dociera do miejscowości Ustjanowa, gdzie widać później pociąg stojący na stacji kolejowej.